Fordele ved vinterdæk:
- Bedre vejgreb: Vinterdæk er fremstillet af en blødere gummiblanding, der forbliver fleksibel i kulde, hvilket giver bedre greb og bremseevne.
- Sikkerhed på is og sne: De dybere og specielle mønstre i vinterdæk giver bedre trækkraft og styring, når vejene er dækket af sne eller is.
- Forlænget levetid for sommerdæk: Ved at skifte til vinterdæk undgår du at slide dine sommerdæk unødigt i kolde måneder, hvilket kan forlænge deres levetid.
Ulemper ved vinterdæk:
- Højere brændstofforbrug: Vinterdæk kan have højere rullemodstand, hvilket kan føre til lidt højere brændstofforbrug.
- Mere støj: Nogle vinterdæk kan være mere støjende på tørre veje sammenlignet med sommerdæk.
- Højere omkostninger: Du skal købe og opbevare to sæt dæk – sommerdæk og vinterdæk – hvilket kan være en ekstra udgift.
Sommerdæk kan være farlige om vinteren
Sommerdæk er farlige om vinteren
Bremselængden på sommerdæk kan blive betydeligt længere om vinteren, især på isede og sneklædte veje. På en glat vej ved en hastighed på 50 km/t kan bremselængden på sommerdæk være op til fire gange længere end på vinterdæk. For eksempel:
- På en isglat vej ved 0°C kan bremselængden med sommerdæk være 60-70 meter, mens vinterdæk kan bremse på omkring 30 meter.
- På en våd, kold vej (omkring 5°C) kan sommerdæk også have 30-40 % længere bremselængde end vinterdæk, da sommerdæk bliver stivere i kold luft og derfor mister vejgreb.
Bremselængden afhænger naturligvis af faktorer som vejforhold, dæktilstand og kørehastighed, men i koldt vejr generelt er forskellen markant nok til, at sommerdæk ikke anbefales om vinteren.
Hvad er helårsdæk?
Helårsdæk er en mellemvej mellem sommer- og vinterdæk og er designet til at klare moderate temperaturændringer året rundt. De er typisk hårdere end vinterdæk og blødere end sommerdæk, og deres mønster giver et godt greb på både tørre og våde veje. Men i meget kolde og snefyldte forhold klarer de sig ikke lige så godt som vinterdæk. Hvis man bor i et område med milde vintre, kan helårsdæk være en fornuftig løsning. Men i lande som Danmark, hvor vinterforholdene kan være ekstreme, vil det anbefales at skifte til deciderede vinterdæk.
Kan man køre med sommerdæk om vinteren? Det er ikke anbefalet at køre med sommerdæk om vinteren. Sommerdæk er designet til varme temperaturer og kan blive stive og miste grebet, når temperaturen falder under 7°C. Dette kan føre til farlige situationer, særligt på isede eller snedækkede veje, hvor bremseafstanden kan blive væsentligt længere.
Hvad koster vinterdæk? Prisen på vinterdæk varierer afhængigt af mærke og størrelse. Et par vinterdæk i mellemklassen kan koste fra ca. 500 til 1.200 kr. pr. dæk. Premium mærker kan koste mellem 1.500 og 2.500 kr. pr. dæk. Det er en investering i din sikkerhed, og du får ofte, hvad du betaler for – bedre kvalitet betyder som regel bedre præstation under vanskelige vinterforhold.
Lagerbiler:
Mønsterdybde – gamle og nye dæk
Mønsterdybden er en afgørende faktor for dækkets vejgreb, især under våde og glatte forhold. Nye vinterdæk har typisk en mønsterdybde på 8-10 mm, hvilket sikrer optimal kontakt med vejen og bedre afledning af vand og slud. Dette mindsker risikoen for akvaplaning og sikrer bedre trækkraft i sne og is. Med tiden slides dækkene, og mønsterdybden reduceres, hvilket nedsætter dækkets evne til at gribe fat i vejen.
Ifølge lovgivningen skal vinterdæk have en minimum mønsterdybde på 3 mm, men det anbefales, at vinterdæk udskiftes, når mønsterdybden når 4 mm, da deres ydeevne reduceres markant under dette niveau. Gamle dæk med lav mønsterdybde kan øge bremselængden betydeligt og reducere bilens kontrol, hvilket kan være farligt i glat føre.
Ofte stillede spørgsmål
Hvornår skal jeg skifte til vinterdæk?
Du bør skifte til vinterdæk, når temperaturen konsekvent falder til under 7°C. Det sker ofte i oktober eller november i Danmark, afhængigt af vejret. Vinterdæk er designet til at give bedre vejgreb og sikkerhed ved lave temperaturer, is og sne.
Kan jeg bruge sommerdæk om vinteren?
Nej, det anbefales ikke at køre med sommerdæk om vinteren.
Bremselængden på sommerdæk kan blive betydeligt længere om vinteren, især på isede og sneklædte veje. På en glat vej ved en hastighed på 50 km/t kan bremselængden på sommerdæk være op til fire gange længere end på vinterdæk. For eksempel:
- På en isglat vej ved 0°C kan bremselængden med sommerdæk være 60-70 meter, mens vinterdæk kan bremse på omkring 30 meter.
- På en våd, kold vej (omkring 5°C) kan sommerdæk også have 30-40 % længere bremselængde end vinterdæk, da sommerdæk bliver stivere i kold luft og derfor mister vejgreb.
Bremselængden afhænger naturligvis af faktorer som vejforhold, dæktilstand og kørehastighed, men i koldt vejr generelt er forskellen markant nok til, at sommerdæk ikke anbefales om vinteren.
Hvor dyb skal mønsterdybden være på vinterdæk?
Lovgivningen kræver en minimum mønsterdybde på 3 mm for vinterdæk, men det anbefales at skifte dem, når de når 4 mm. En dybere mønsterdybde forbedrer vejgrebet på sne og is og mindsker risikoen for akvaplaning.
Hvad er forskellen mellem vinterdæk og helårsdæk?
Vinterdæk er designet til koldere forhold med blødere gummi og dybere mønster, som giver bedre greb i sne og is. Helårsdæk er en kombination af sommer- og vinterdæk, og de fungerer bedst i milde klimaer med få ekstreme temperaturer. I Danmark anbefales vinterdæk om vinteren for optimal sikkerhed.